Rady a tipy pro začátek
Před narozením potomka je třeba být připravena a mít nakoupenou výbavičku. Proto jsme se pro vás rozhodli připravit ucelený přehled základní výbavy, která by vám doma neměla chybět až přivezete miminko z porodnice.
Co je dobré mít připraveno pro začátek?
- samozřejmě kočárek; nevíte, který si vybrat? Moc rádi Vám pomůžeme! :)
- autosedačku
- doplňky ke kočárku jako třeba fusak, pláštěnka, síťka, taška aj.
- přebalovací pult
- pleny
- postýlku
- hygienické pomůcky na koupání a přebalování (kojenecká mýdla, žínky, olejíček a další)
- chůvičku
- dudlík
- vaničku na koupání či lehátko do vany
- osušky
- alespoň 3 sady povlečení
- monitor dýchání
- hračky
- lehátko s hrací hrazdičkou
- kojící polštář
- hračky nad postýlku
- hračky nad kočárek
- lékárničku
- zavinovačku
- bavlněné dupačky, trička, kabátky, čepičky
Výběr dětských hraček podle věku
Dětské hračky musí odpovídat věku dítěte hned z několika úhlů pohledu:
1) v první řadě samozřejmě bezpečnostní aspekt, např. aby malé děti nesnědly drobné kousky hraček
2) dále jistý intelektuální aspekt spočívající v rozvoji různých mozkových a motorických schopností dítěte, které se postupným vývojem dítěte mění a zdokonalují
3) a konečně také zájmový aspekt, to znamená, aby dítě ta či ona hračka bavila, vidělo v ní smysl a samostatně si s ní hrálo
Jak z výše uvedeného jasně vyplývá, věk je jedním z rozhodujících aspektů při výběru adekvátních hraček. Dítě si s hračkou hraje s chutí tehdy, když je pro něj přiměřenou výzvou a rozumí jejímu fungování.
Hračky od narození do 6 měsíců věku dítěte
První měsíce života dítěte se nesou ve znamení neustálého učení se a změn, které přichází každý den. Dítě se postupně učí zvedat hlavičku a pohybovat pomocí rukou a nohou. Rozvíjí se i jeho soustředěnost a umění sledovat konkrétní objekty, které se nad ním či kolem něho pohybují. Stejně tak začíná dítě vnímat od samého narození výrazné zvuky, za nimiž se otáčí.
Z těchto a mnoha dalších důvodů jsou pro období 0-6 měsíců vhodné (jak tvarově, tak barevně) výrazné hračky, které ideálně vydávají i nějaké zvuky, které dítě zaujmou. Zvuky však nesmějí být příliš výrazné, aby se dítě nevyděsilo a nezačalo bát. Vhodnější jsou uklidňující zvuky (viz kolotoče nad postýlkou aj.).
Od tří měsíců začínají děti důkladněji ohmatávat předměty (hmat je v tomto období nejvíce rozvíjeným smyslem), postupně je zkoumají a strkají do pusy. Děti postupně rozlišují další, komplikovanější zvukové vjemy. Hračky v tomto období by měly mít na jednu stranu složitější a zajímavější tvary a barvy, avšak na druhou stranu musejí být i nadále pro ratolest bez problémů uchopitelné. Samozřejmostí je pak kvalita a nezávadnost použitých materiálů, protože, jak již bylo zmíněno, strkají děti vše do pusy.
I v této vývojové etapě platí, že by měly hračky přispívat k rozvoji dítěte a to jak z pohledu intelektuálního, tak motorického a tyto dovednosti neustále prohlubovat. Děti mají v tomto věku rády různé typy hraček jako jsou chrastítka, různé tahací hračky či hračky vydávající různorodé a vtipné zvuky.
Hračky od 6 do 9 měsíců věku dítěte
Ve věku od 6 měsíců se dítě začíná otáčet na záda, resp. na břicho, pomalu samo sedí, začíná lézt po čtyřech a dokonce se i staví na nohy. Kromě toho začínají rašit i první zoubky, což je pro miminka novinka, a tak se s nimi pomalu učí i fungovat a do všeho kousat. Děti si začínají s hračkami intenzivněji hrát, byť zpočátku spíše formou "co nerozbiješ, to jakoby nebylo". Vedle záliby v bouchání věcmi o zem se ale objevuje i prvotní zvídavost, kdy se miminka snaží "přijít věcem na kloub" a zjistit, jak vlastně ta či ona hračka funguje a co vše se s ní dá dělat. V tomto období je dobré pořídit dětem takové hračky, pomocí nichž začínají chápat tvary, rozměry a takové, které jim i nadále budou zlepšovat motorické a hmatové dovednosti. Vhodné jsou i různé knížky typu leporel, či gumových, ev. textilních knih, které v ideálním případě vydávají i specifické zvuky, které si dítě může spojit s objektem na obrázku. Tím se totiž opět zkvalitňují i jeho mentální schopnosti.
Jak již bylo řečeno, vzhledem k objevujícím se zoubkům jsou nezbytnou součástí výbavy i různá kousátka.
Hračky od 9 do 12 měsíců věku dítěte
Vaše ratolesti se na začátku tohoto období učí používat klasický gryf na uchopení předmětů pomocí palce a ukazováčku. Motorické schopnosti se neustále zlepšují.
Děti se staví, dělají první krůčky a říkají první slova. Právě v tomto období kolem sebe děti shromažďují, potažmo vyžadují, co nejvíce hraček, s nimiž si mohou hrát. Hraní se stává zcela nedílnou součástí jeho života a vše chtějí prozkoumávat. V souvislosti s tím se také zdokonaluje dětská fantazie a touha napodobovat vše, co vidí. Proto si dávejte (nejen v tomto věku) pozor na to, co před ratolestí děláte. :)
Nejvhodnější hračky jsou v tomto období ty, které lze snadno stavět, skládat, třídit či do jisté míry organizovat. Častým parťákem je v tomto věku dětem zrcadlo, v němž se prohlížejí, sledují své pohyby, reakce, či si sami se sebou povídají.
Hračky pro roční až dvouleté děti
Vývoj dětí po 1. roce života nabírá zásadně na obrátkách. Mezi prvním a druhým rokem života se v průměru naučí dítě 150-200 slov a ještě viditelněji zlepšuje své motorické schopnosti. Rádo doma "pomáhá s úklidem", organizuje věci, přenáší, skládá, sestavuje.
Významnou roli zde sehrávají i určité vzorce chování, které ratolest okukuje od ostatních obyvatel domácnosti. Především pak od rodičů.
Mezi nejoblíbenější hračky patří v tomto věku různé skládačky, krabičkové věže, stavebnice a další podporující motoriku. Podobně fungují i různé zatloukací hračky. Důležitá je barevnost a zajímavé tvary, které děti fascinují a díky tomu mají větší zájem si hrát. Nemálo důležité z pohledu představivosti je i první kreslení. Základem jsou pochopitelně kvalitní nezávadné pastelky, neboť, jak již bylo řečeno, děti mají tendenci si neustále něco strkat do úst a "ochutnávat".
Hračky pro dvouleté až tříleté ratolesti
U dětí ve věku 2-3 roky je třeba vybírat hračky tak, aby neustále rozvíjely dětskou motoriku a vnímání pomocí jednotlivých smyslů (především sluch, hmat a čich). Hračky by měly v neposlední řadě napomáhat rozvoji mluvení, resp. prohlubování slovní zásoby, emoční inteligenci a v neposlední řadě i orientaci v prostoru.
Dvouleté děti již projevují chuť tvořit, vyrábět, objevovat a zkoumat. I proto děti v tomto věku neustále něco boří a rozebírají a často bohužel i nenávratně poškodí či dokonce zničí. Vzhledem k těmto (nechtěným) destruktivním tendencím je vhodné, abyste ušetřili věci v domácnosti, pořizovat takové hračky, které lze sestavovat a rozebírat / rozbourávat bez následků a znovu používat.
Za pořízení stojí určitě i hračky, kdy si mohou vaše ratolesti hrát na různé profesní role (prodavači, lékaři/sestřičky, zpěváci, kuchaři atp.) či napodobovat chování členů domácnosti v čele s rodiči.